Prvá vodíková stanica s dvomi typmi technológií tankovania
- Autor:
- Roman Mališka
- Zverejnené:
- 23. 7. 2015
- Hodnotenie:
- Už ste hlasovali.
V spolupráci spoločností BMW Group a TOTAL bola otvorená nový vodíková čarpacia stanica na mníchovskej Detmoldstrasse a aj vďaka tomu vozidlá s vodíkovými palivovými článkami dokážu prejsť z južného Nemecka až k talianskemu Gardskému jazeru. Otvorením stanice bol úspešne ukončený projekt European HyFIVE v južnom klastri, ktorý zahŕňa Stuttgart, Mníchov, Innsbruck a Bolzano.
Multienergická čerpacia stanica TOTAL je prvou na svete, ktorej dve čerpadlá vydávajú vodík pomocou dvoch rôznych technológií. Sú to tieto:
• Technológiou bežného skladovania vodíka CGH2 pod tlakom 700 barov – táto metóda dopĺňania paliva pre vozidlá s vodíkovými článkami sa už v súčasnosti používa.
• Technológiou skladovania vodíka stlačeného pri extrémne nízkej teplote (CCH2) – metóda vyvinutá BMW Group spočíva v skladovaní plynného vodíka pri nízkej teplote na palube vozidla pri tlaku až 350 barov. Jej vývoj je v súčasnosti v pokročilom štádiu, no dostupná bude až v dlhšom časovom horizonte. Nádrže na CCH2 umožňujú skladovať až o 50 % viac vodíka než 700-barové nádrže, čo vozidlám poskytne akčný rádius vyše 500 kilometrov.
Výskum a vývoj oboch systémov si vyžaduje nielen testovanie v laboratóriách BMW Group, ale aj v praxi. Získané výsledky sú totiž omnoho realistickejšie, keď sa k údajom získaným pri laboratórnych skúškach pridajú aj poznatky z využívania verejnej čerpacej stanice.
Elektrické vozidlá s palivovými článkami sú vhodné na dlhšie jazdy, s dojazdom až vyše 500 kilometrov a ponúkajú rýchle a pohodlné dotankovanie za menej než päť minút. Predstavujú teda ideálny doplnok k modelom BMW i aj k hybridným plug-in modelom založeným na preverenej technológii eDrive, ktoré značka BMW plánuje vyrábať v budúcnosti.
Palivový článok premieňa plynný vodík v nádrži automobilu na elektrinu a vodu. Keďže vysokonapäťová batéria slúži len na vyrovnávanie úrovne energie, vo vozidle je omnoho menšia a ľahšia batéria než v typickom elektromobile.
Vodíkové palivové články sa stanú neoddeliteľnou súčasťou programu BMW Efficient Dynamics, čím rozšíria rôznorodosť portfólia hnacích jednotiek BMW Group. Hlavným predpokladom pre úspešné zavedenie vozidiel s vodíkovými článkami je však rozvoj infraštruktúry na tankovanie vodíka na príslušných automobilových trhoch.
Existuje reálny predpoklad, že na významných trhoch s vodíkom, napr. v Japonsku, americkom štáte Kalifornia a v Európe (najmä Nemecku, Spojenom kráľovstve a Škandinávii), bude vďaka súčasným programom na rozvoj infraštruktúry prvotná sieť vodíkových čerpacích staníc vybudovaná okolo roku 2020.
(Zdroj: Tlačová správa BMW Group)