Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

Volvo: Hybridný elektrický autobus 7900

Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
26. 2. 2015
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Život vo veľkom meste má pre svoj ruch pre mnohých isté čaro. Na druhej strane sú tu aj nepríjemné stránky ako je napríklad hluk či emisie spôsobené popri osobných autách aj mestskou dopravou. Upozornila na to i Svetová zdravotnícka organizácia. A tak sa na to zamerali aj výrobcovia dopravných prostriedkov v spolupráci s niektorými samosprávami. Tak napríklad v nemeckom Hamburgu už testujú nové hybridné autobusy.

Po uliciach Hamburgu v Nemecku sa už nejaký ten mesiac premávajú vozidlá mestskej hromadnej dopravy, ktoré však nie sú len také obyčajné. Spoločnosť pre verejnú dopravu totiž spustila Inovatívnu linku 109, ktorá slúži na testovanie technológií pohonu v prísnych podmienkach pravidelnej mestskej dopravy. Na vopred pripravenej trase tak premávajú elektrické hybridné autobusy Volvo 7900, spolu s hybridnými dieselovými autobusmi Volvo, rovnako ako aj autobusy s palivovými článkami i od iných výrobcov.

„Na tejto Inovatívnej linke by sme chceli otestovať rozdielne technológie pre autobusy s nulovými emisiami, ktoré budú v rovnakých podmienkach zapojené do reálnej prevádzky v mestskej doprave,“ hovorí pán Günter Elste, riaditeľ, Hamburger Hochbahn.

Mesto Hamburg si stanovilo cieľ, že od roku 2020 budú premávať v meste len autobusy, ktoré nevypúšťajú škodlivé CO2 emisie do ovzdušia. A práve elektrický hybridný autobus 7900vka od Volva by mohol byť prvou takou lastovičkou v tejto oblasti.

„Sme hrdí na to, že priamo v Hamburgu máme v meste v prevádzke náš inovatívny autobus. Na projekte tvrdo pracovalo veľa ľudí a investovali sme do neho veľa času, tak verím, že to malo zmysel. No už teraz vidíme, že dopravný prostriedok si užívajú nielen pasažieri, operátori, ale aj šoféri a všetci ľudia zapojení do tohto projektu,“ hovorí pán Olaf Person, riaditeľ, Volvo.

Autobus je vybavený Lítium-iónovou batériou. Tá poháňa elektro motor s výkonom 150 kW, ktorý ešte dopĺňa malý naftový motor. Pri prevádzke na elektrickú energiu samozrejme autobus nevypúšťa žiadne emisie a jeho hlučnosť sa dá porovnať s bežnou ľudskou konverzáciou. Keď zastavuje na zastávke, nie je ho skoro vôbec počuť.

„Vytvorili sme veľmi tiché vozidlo. S použitím elektriky je úroveň hluku autobusu oveľa nižšia ako v porovnaní s vozidlami so spaľovacím motorom. Dostávame veľmi pozitívne reakcie od vodičov, pasažierov a taktiež aj od ľudí, žijúcich v meste. Je to znateľný rozdiel pre ľudí, žijúcich v tejto oblasti,“ hovorí pán Janos Turcsany, zvukový expert, Volvo.

Autobus Volvo 7900 je na batériu schopný prejsť trasu dlhú približne 7 kilometrov a dobíja sa v koncovej stanici pomocou nabíjacieho stožiaru. Nabíjanie batérie na plnú kapacitu pritom trvá len 6 minút.

„Myslím si, že budúcnosť technológií je v elektrickom pohone, a to je to, čo sa tu práve teraz snažíme otestovať. Je to časť našej budúcnosti,“ hovorí pán Joachim Will, vodič autobusu.

Testované autobusy od Volva sú v porovnaní s naftovými vozidlami štandardu Euro 6 oveľa šetrnejšie. Pri prejdení 10 kilometrovej trasy je spotreba paliva približne o 75 percent nižšia. Zredukovala sa aj spotreba energie o 60 percent a hodnota emisií CO2 sa znížila až o 75 percent.
Volvo preto plánuje sériovú výrobu týchto autobusov už na začiatku roku 2016, aby mohli premávať aj v ostatných mestách Európy a tiež v iných častiach sveta.

„Snažíme sa byť popredným inovátorom v týchto technológiách. Nakoniec, investujeme do nich už veľa rokov a v doprave máme nasadených približne 2000 hybridných autobusov. Teraz tu predstavujeme elektrický zásuvný hybrid a naším cieľom je vyvinúť celo elektrický autobus. Máme celú škálu vozidiel, ktoré smerujú k elektrifikácii v mestskej doprave,“ hovorí pán Olaf Person, riaditeľ, Volvo.

Elektrický hybridný autobus Volvo 7900 je teda dobrým príkladom ako je možné v dnešnej dobe vytvárať tichšiu mestskú dopravu. V konečnom dôsledku to však prináša pozitívny účinok na zdravie ľudí, ktorí žijú v mestách a metropolách.

Podobné články