Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

TS Samsung: Európski diváci SÚ ohľaduplní

TS Samsung: Európski diváci SÚ ohľaduplní
Autor:
Ľubo Straka
Zverejnené:
24. 11. 2014
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Podľa najnovších zistení spoločnosti Samsung Electronics zameraných na návyky TV divákov sú európski televízni fanúšikovia prekvapivo ohľaduplní, keď ide o prezradenie zápletky a zvratov v deji. Až 71 % opýtaných priznalo, že by nikdy zámerne neodhalili kľúčové časti deja (tzv. spoiler). Každému piatemu by navyše vadilo, keby bol vystavený spoileru na sociálnych sieťach, a štvrtina seriálových fanúšikov ide až tak ďaleko, že sa zámerne vyhýba sociálnym médiám, časopisom, novinám aj rádiám, aby nezistila vopred vývoj deja.

Správa spoločnosti Samsung Electronics s názvom The Way We Watch odhaľuje dôvody, prečo ľudia radi sledujú seriály. Približne polovica Európanov si televízne relácie vychutnáva po jednej epizóde v danom čase. Napríklad diváci v Taliansku a Švajčiarsku (konkrétne 60 %, resp. 62 %) si užívajú hneď niekoľko epizód po sebe. Z diváckych návykov Európanov pramení solidárny prístup tretiny televíznych fanúšikov, ktorí sa vždy najprv spýtajú ostatných, či epizódu seriálu videli, ako o nej začnú hovoriť, aby náhodou neprezradili dej.

„Niet divu, že prístup ľudí ku spoilerom je tak vyhranený. Sledovanie televíznych seriálov je totiž spojené so silným emocionálnym zapojením. Z psychologického hľadiska sa jasne prejavuje tzv. reciprocita – ľudia oceňujú pozitívne konanie druhých, napríklad keď im neprezradia spoiler. Táto reciprocita je malou láskavosťou, ktorá môže vyvolať pocit určitého záväzku a podporiť vzťahy vo väčšom meradle. Súvisí tiež s chápaním podstaty fair play. Evoluční psychológovia vysvetľujú toto pozitívne sociálne správanie sa ako pomoc ostatným, ktorí na oplátku pomôžu mne,“ vysvetľuje kyberpsychologička Berni Good.

Správa spoločnosti Samsung Electronics tiež vyzdvihuje, že pre polovicu respondentov v Európe je sledovanie televízie formou úniku od každodenného života. Tento únik však prichádza spoločne so stresom. Celkovo 46 % európskych divákov sa tak citovo angažuje pri sledovaní televízie, že sú skutočne zarmútení, keď ich obľúbený seriál či relácia skončí. Viac ako polovica začína sledovať osudy nových hrdinov a každý šiesty divák priznáva potrebu zaplniť pocit prázdnoty okamžite ďalšími reláciami.

Sledovanie kľúčových udalostí v televíznom seriáli si zahráva s citovým rozpoložením Európanov. Iba 43 % divákov tvrdí, že im nezáleží na tom, keď sa dejú zlé veci ich obľúbeným televíznym postavám. Každý tretí tiež cíti úzkosť pri zvrate v deji. Je preto pochopiteľné, že 45 % ľudí je pri sledovaní televízie tak zabraných do deja, že môžu byť nevrlí, alebo dokonca dostanú zlosť, keď ich pri sledovaní niečo vyruší.

„Takmer polovica ľudí sa stále pozerá na televíziu s rodinou. Každý deň sa spoločne schádzajú, aby ju sledovali. Naším poslaním je tak vytvárať pre nich ten najlepší zážitok. Keď sme pracovali na historicky prvých zakrivených UHD televízoroch, navštívil náš tím veľa rôznych kín po celom svete, aby objavil najlepší zážitok zo sledovania a preniesol ho do domácností spotrebiteľov. Dejové zvraty a premiérové aj záverečné diely seriálov sú pre fanúšikov dôležité televízne momenty, pri ktorých si zaslúžia ten najlepší zážitok zo sledovania,“ hovorí Petr Kheil, riaditeľ divízií spotrebnej elektroniky a IT / Business Enterprise spoločnosti Samsung Electronics Czech and Slovak.

(Zdroj: TS Samsung)

Podobné články