Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

ADIENT: Svetové autosedačky vyvíjané a vyrábané na Slovensku

Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
8. 11. 2016
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Napadlo vám niekedy, keď si sadáte do auta, prečo sú tie autosedačky také pohodlné? Samozrejme za všetkým sú šikovní dizajnéri a zase len tie technológie. V každom prípade treba povedať, že autosedačky svetového formátu sa robia aj na Slovensku, priamo v Trenčíne a tak sme sa tam boli osobne pozrieť.

Automobilky, ktoré sa začali na Slovensku rozvíjať, pritiahli aj množstvo dodávateľov rôznych súčiastok a komponentov, medzi inými aj firmu ADIENT. Tá sa zaoberá výrobou autosedačiek. Okrem šiestich výrobných závodov po celom Slovensku však spoločnosť vybudovala v Trenčíne aj technologické centrum. Od návrhu, cez vývoj, až po testovanie. Slováci tak tvoria autosedačky pre svetové značky.

„V technologickom centre v Trenčíne máme stovky inžinierov. Tí napríklad kompletne navrhli autosedačky pre Volvo XC90,“ hovorí pán David J. Roznowski, riaditeľ externej komunikácie, ADIENT.

Základným cieľom pri návrhu je vždy pohodlie vodiča a jeho spolujazdcov. No nesmie sa zabúdať ani na mechanickú funkčnosť autosedačky, či trvácnosť použitých materiálov. Aj preto sa vývojári neboja kombinovať nové materiály a technológie. To všetko s ohľadom na špecifikácie zadané automobilkou.

„Vývojári hľadajú v rôznych oblastiach, ako je aj móda, ktoré materiály sú trendové. Zisťuje sa aj prínos použitia nových materiálov, či je to zakomponovanie bambusu, dreva alebo iného druhu kože,“ dodáva pán David J. Roznowski, riaditeľ externej komunikácie, ADIENT.

Šikovní dizajnéri, vrátane slovenských, začínajú náčrtmi konceptu autosedačky, ako bude vyzerať, aké materiály a farby budú použité, či aké rôzne mechanizmy bude obsahovať. Z konceptu sa vyvinie detailný dizajnový prototyp, z ktorého sa po verifikácii vyrobia a otestujú prvé fyzické vzorky. Tie sa následne posunú do ďalšej fázy produkčného dizajnu, kde sa prototyp doladí a optimalizuje na základe testov.

ADIENT: Svetové autosedačky vyvíjané a vyrábané na Slovensku

„Nasleduje takzvaná produkčná verifikácia alebo validácia, kde sa uistíme, že pri testoch nedochádza k žiadnym chybám a autosedačka spĺňa špecifikácie a požiadavky klienta. Po schválení sa môžeme pripraviť na spustenie masovej výroby už finálnych autosedačiek,“ vysvetľuje pán Frank Toenniges, riaditeľ technologického centra v Trenčíne, ADIENT.

Pri vývoji sa testuje viacero aspektov autosedačky, či už sú to testy komfortu polyuretánovej penovej výplne, akustické testy mechanických častí, ale sú tu aj testy zamerané na funkčnosť a odolnosť.

„Napríklad sklápame autosedačku viac ako 3000 krát, pri izbovej teplote, mínusových teplotách alebo pri vysokých teplotách. Musíme vykonať aj veľa testov materiálov, napríklad pri povrchovom materiály sa testuje jeho rozťahovanie.“

No a k slovu sa dostanú aj testy bezpečnosti, ktoré súvisia predovšetkým s airbagmi. Ich účinnosť a rýchlosť nafúknutia zaznamenávajú pri riadených výbuchoch rýchlostné kamery. Podľa záznamu tak vedia vývojári z ADIENTu skontrolovať dôležité parametre. Popri tom sa však sústredia aj na váhu autosedačiek, čo je dôležité najmä pri športových automobiloch.

„Pracujeme s oceľou, hliníkom, magnéziom ale taktiež aj s uhlíkovými vláknami a hybridnými riešeniami.“

Pri výrobe autosedačiek sa okrem technológií hlási k slovu aj veda, najmä v súvislosti s polyuretánovou penovou výplňou.

„Tým, že sa hráme so zložením a upravujeme receptúru polyuretánovej peny, dosiahneme materiálové vlastnosti, ktoré majú hlavný dopad na celkový komfort autosedačky. Samozrejme spolu v kombinácii s povrchovou úpravou a ďalšími komponentami,“ uzatvára pán Frank Toenniges, riaditeľ technologického centra v Trenčíne, ADIENT.

Trendom budúcnosti by mohli byť nepochybne plne autonómne vozidlá, a tak už aj teraz inžinieri z ADIENTu usilovne rozmýšľajú nad novými návrhmi autosedačiek, ktoré by mali mať trošku iné vlastnosti, na aké sme boli doteraz pri šoférovaní zvyknutí. Či už to bude možnosť otáčania sa smerom k zadným spolujazdcom, alebo klimatizácia priamo v autosedačke, prípadne aj ďalšie technológie, určite na ich vývoji budú mať nemalý podiel aj našinci z technologického centra v Trenčíne.