Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

AUTO – IMPEX: Autoservis s modernými technológiami a službami

Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
28. 10. 2016
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Každý majiteľ automobilu sa nepochybne niekoľkokrát za život dostal so svojím „tátošom“ do servisu. No nie je servis ako servis. Tie moderné sú plné technológií, ktoré ľuďom výrazne uľahčujú prácu a pomáhajú rýchlejšie opraviť vozidlá. Do jedného moderného a plného technológií sme sa vybrali aj osobne.

V autoservise sa ocitajú nielen autá, ktoré idú na pravidelnú prehliadku, menia sa im niektoré opotrebované diely, ale aj také, ktoré si prešli haváriou, či už menšou alebo väčšou. V každom prípade sa už dnes vďaka moderným technológiám dá toho pomerne dosť zachrániť. Príkladom je aj špecializované zariadenie s názvom Power Cage, ktoré dokáže bez problémov vyrovnať rám auta.

„Veľakrát sa stane, keď vybehne auto mimo cestu, alebo začnú sa na ňom drať pneumatiky neobvykle, takže vlastne nemá stabilitu. A vtedy prichádza na tento rám, aby vlastne tu sa zmeralo, že či je skrivený. A na tomto pracovisku bez demontáže agregátov, teda motora, prevodovky alebo pneumatík, tak sa dá vlastne ten rám narovnať bez toho, aby to auto sa muselo nejako rozoberať,“ hovorí pán Július Hron, konateľ, AUTO – IMPEX.

V AUTO – IMPEXe dokážu so zariadením vyrovnať rám podvozku na vozidlách s výškou až do štyroch metrov, čiže pomáha napríklad aj stavebným strojom. Rám vozidla sa pritom reťazami ukotví do konštrukcie s 12timi ťažnými vežami a pomocou laseru sa všetko presne nastaví.

„Tieto veže dosiahnu ťahať až do 600 ton v ťahu. Ťahá vlastne tak, aby prepružoval ten rám, čiže on 3 milimetre potiahne a milimeter sa narovná, 3 milimetre potiahne, sa narovná. Čiže vlastne on ho zrovná do tej nuly tak, aby bol úplne 100 percentne súosí.“

Ide o technológiu, ktorá dokáže vyrovnať rám vozidla niekedy až v neuveriteľných prípadoch. No a zdôrazniť treba aj to, že sa to celé deje za studena, čím sa vôbec nemenia vlastnosti materiálov.

Určite pri predlžovaní životnosti áut pomáhajú najmä automobilky. Tak napríklad pri výrobe moderných vozidiel sa už používajú vysokopevnostné oceľové plechy, ktoré sú pružné. No nie všetky autoservisy počas opravách, pri ktorých je potrebné zváranie, používajú tú správnu technológiu pri tomto procese, čím vozidlo po oprave stráca faktory bezpečnosti.

„Tie oceľové plechy, aby zachovali svoje vlastnosti, musíme používať bodové zváranie v režime na tvrdo alebo vysokoteplotné tvrdé spájkovanie. Kedy sa používa ako prídavný materiál COSI3 v ochrannej atmosfére 100 percentný argón,“ vysvetľuje pán František Gajdács, FECO.

Vo väčšine prípadov nasleduje použitie známeho gitu, no keďže ten nasáva vlhkosť a môže spôsobiť koróziu, malo by sa v profesionálnych podmienkach použiť iné spracovanie.

„V tomto prípade my sme použili cínovanie, čiže veľmi pekne sme vedeli zarovnať tú spájanú časť na tom podbehu.“

Správne postupy zvárania pritom nielen predĺžia životnosť auta, ale najmä zachovajú bezpečnosť vozidla, ktorú dostalo do vienka už priamo od výrobcu.

AUTO – IMPEX: Autoservis s modernými technológiami a službami

A čo také elektromobily? Hoci ich výrobcovia deklarujú minimálnu servisnú starostlivosť, predsa len sú v nich komponenty, o ktoré sa treba starať. Tak napríklad práve batérie, ktoré ich poháňajú. Časom sa môže stať, že niektorý z modulov v nich vypovedá svoju službu. Aby sa však nemusela batéria meniť celá, rozhodol sa AUTO – IMPEX postaviť, zatiaľ ako jediný v stredoeurópskom regióne, certifikované pracovisko na opravu takýchto batérií.

„Dokážeme ešte predtým, než tú baterku vymontujeme, identifikovať, kde nejaký potenciálny problém je. V tom nám pomáha tá riadiaca jednotka tej baterky a diagnostického prístroja. Takže ideme, ako sa hovorí, priamo na istotu, vieme presne ktorý modul treba vymeniť, alebo s ktorým treba niečo robiť,“ hovorí pán Vladimír Haus, špecialista na elektromobily, AUTO – IMPEX.

Elektromobily majú rozhodne zelenú, rovnako ako aj technológie monitorovania vozidiel. Najmä pre dopravcov, a vôbec väčšie flotily, preto AUTO – IMPEX prevádzkuje aj službu monitorovania vozidiel. Takéto niečo by malo zvýšiť efektivitu používania vozidla a znížiť náklady na jeho prevádzku. Za všetkým je pritom informačné rozhranie vozidla, ktoré je prepojené s komunikačným modulom.

„Takže tie základné parametre, ktoré my vyhodnocujeme, sú rýchlosť, spotreba, zaťaženie vozidla a percento státia vozidla. V podstate každý ten parameter má nejaké zadefinované hodnoty, ktoré je najlepšie, keď sa ten dopravca, alebo teda respektíve ten vodič k nim priblíži,“ vysvetľuje pán Stanislav Harašta, špecialista pre Fleet manažment, AUTO – IMPEX.

Podľa získaných parametrov vie potom dopravca vozidlo lepšie využiť. Prípadne aj odhaliť nekalé praktiky so spotrebou pohonných hmôt. Zariadenie sa zväčša montuje pod prístrojovú dosku, aby nebránilo pri riadení. Má tiež GPS snímač, ktorý zaznamenáva polohu vozidla a to doslova kontinuálne.

„Tam je nejaká pamäť, kde sa tie údaje zaznamenávajú. Väčšinou je ten záznam každých 30 sekúnd, alebo je ten záznam vtedy, keď vozidlo zmení o 45 stupňov svoj smer jazdy.“

Vyspelé technológie sa teda dajú nájsť aj v takom autoservise. No nielen preto, aby uľahčili prácu servisným technikom, ale v prvom rade prinášajú lepšie podmienky pre zachovanie bezpečnosti našich vozidiel.