Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

Letné pneumatiky Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 sú plné inovatívnych technológií

Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
20. 4. 2016
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Tak ako ste na tom s prezutím svojho auta do letných pneumatík? Ani vy ste to ešte nestihli? Tým zimným však už toto obdobie veľmi neprospieva, a tak už pred nejakým týždňom nastúpili do vedenia letné. A verte tomu, že v technológiách rozhodne nezaostávajú. Presvedčili sme sa o tom pri gumených novinkách z dielne známeho Goodyearu, pri ktorých inžinieri dokázali opäť znížiť brzdnú dráhu a zlepšiť manévrovateľnosť auta.

Novú pneumatiku Eagle F1 Asymmetric 3 popisujú predovšetkým technológie, ktoré sa dajú rozdeliť do troch oblastí.

„Má inovácie nielen v dezéne, ale tak ako v zmesi, a takisto aj v konštrukcii pneumatiky,“ hovorí pán Jozef Petrík, Goodyear Dunlop Tires Slovakia.

Pneumatika musí byť v prvom rade bezpečná. Z tohto pohľadu je tak veľmi dôležitým parametrom brzdná dráha. A tú sa vývojárom z GoodYearu podarilo skrátiť práve prostredníctvom technológie Active Braking.

„Je uložená v centrálnych rebrách a spočíva v tom, že jednotlivé bloky pri prudkom brzdení zväčšujú svoj objem, tým pádom zväčšujú svoju kontaktnú plochu s vozovkou a tým pádom sa skracuje brzdná dráha.“

Nemenej dôležitým faktorom je tiež to, aby mala pneumatika dobrú trakciu na suchej, ako aj na mokrej vozovke. Pri pneumatikách Eagle F1 Asymmetric 3 k tomu dopomáha technológia Grip Booster, v rámci ktorej výrobca stavil na nový materiál.

„Je to absolútne nová zmes s inovatívnym použitím prírodnej živice. Má oveľa lepšiu priľnavosť a dá sa povedať tá zmes alebo pneumatika lepšie kopíruje terén.“

Pevnejšiu a zároveň ľahšiu konštrukciu pneumatiky Eagle F1 Asymmetric 3 prináša technológia Reinforced Construction, ktorá sa skladá z viacerých vrstiev.

„Pod dezénom je špeciálna poddezénová zmes, ktorá nám zabezpečuje tuhosť celkového dezénu a takisto tuhosť pneumatiky, čo nám zabezpečilo lepšiu stabilitu a lepšiu ovládateľnosť.“

Pod touto zmesou sa nachádza chladiaca vrstva, takzvaná UHP Cool Cushion Layer, ktorá zabezpečuje to, aby sa pneumatika neprehrievala, čo prispieva k zlepšeniu jej vlastností.

„Čím sa pneumatika viacej prehrieva, tým má samozrejme nižšiu životnosť a vyšší valivý odpor. Tým pádom aj vyššiu spotrebu. A tá životnosť sa zhruba predĺžila pneumatiky oproti predchodcovi Eagle F1 Asymmetric 2 zhruba o 30 percent.“

Technológia Reinforced Construction prináša vylepšenie aj pre nárazníkové pásy, ktoré držia pneumatiku pokope. Výrobca použil nové materiály, ktoré sú ľahšie, pevnejšie a majú menší priemer.

„Čím sa vylepšuje samotná ovládateľnosť pneumatiky, pretože všetky komponenty sú bližšie ku ceste.“

Kým sa však pneumatika Eagle F1 Asymmetric 3 dostane do sériovej výroby, musí si prejsť dôkladným otestovaním.

„Celý vývoj bol zastrešený 400 špecialistami. Testovalo sa zhruba 5000 krát, z toho 1200 krát na okruhoch. Najazdilo sa zhruba 330 000 kilometrov a celkový vývoj trval zhruba 24 mesiacov, čiže dva roky.“

Nová letná pneumatika je teda na svete. A určite pri nej zaujme, aký inovatívny prístup si zvolili americkí inžinieri z Goodyearu, keďže na výrobu rôznych modelov pneumatík už nejaký ten čas využívajú suroviny z rastlinnej ríše.

„Ako využívanie ryžových šupiek na výrobu siliky, potom využívanie rastlinných olejov. V tomto prípade je to využívanie prírodnej živice z borovice,“ uzatvára pán Jozef Petrík, Goodyear Dunlop Tires Slovakia.

Týmto ekologickým smerom by sa mala uberať aj ďalšia budúcnosť v Goodyeare. Vývojári tak majú zrejme už teraz nachystané množstvo inovácií, ktorými nás prekvapia v ďalšom období.

Podobné články