Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

ZSE: Sieť rýchlo nabíjacích staníc pre elektromobily na Slovensku

Autor:
Ľubo Straka
Zverejnené:
10. 3. 2016
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Ceny pohonných hmôt nám výrazne klesli, ale stále je vozenie najlacnejšie pomocou elektromobilov. Je to síce vyššia investícia, ale keď už nejaký ten elektromobil máte, tak čo tak si ho nabiť aj pri nakupovaní? V Bratislave je to už samozrejme možné.

Na Slovensku dnes jazdí asi 200 elektromobilov a tak je pre ich majiteľov dobrou správou, že niektoré väčšie mestá na Slovensku, samozrejme vrátane Bratislavy, sú vybavené nabíjacími stanicami pre elektromobily. Niektoré z nich nájdete aj priamo v podzemných garážach nákupných centier, tak ako napríklad v bratislavskom Bory Mall.

Takéto nabíjačky však musia dokázať nabiť elektromobil oveľa rýchlejšie, ako z elektrickej siete v domácnostiach.

„Slúži na veľmi rýchle nabitie, to znamená, že na zastavenie, 15 – 20 minútové nabitie na takmer plnú batériu a ďalšie pokračovanie v jazde,“ hovorí pán Radoslava Markuš, Západoslovenská energetika.

V domácich podmienkach takéto nabíjanie trvá 8 a viac hodín, keďže štandardné siete umožňujú nabíjanie na úrovni 3,7 kilowattu.

„O rýchlo nabíjaní hovoríme od 22 kilowatt vyššie. Nabíjanie na rýchlo nabíjacích staniciach je kompatibilné alebo prispôsobené typu batérií v autách.“

Postupne pribúdajú nabíjacie stanice na celom Slovensku, a tak sa už aj dnes môžete bez problémov vybrať s elektromobilom z Bratislavy priamo do Košíc. A nielen tam.

„V tomto čase sme postavili ďalšie tri rýchlo nabíjacie stanice. V tomto roku plánujeme postaviť ďalších 14 rýchlo nabíjacích staníc na Slovensku. Česká republika bude stavať 15 nabíjacích staníc. To znamená, že spolu s 29 stanicami prepojíme Čechy a Slovensko.“

Mnohé verejné nabíjacie stanice dnes ešte fungujú bezplatne. Časom sa to ale zmení a poskytovatelia elektrickej energie, ktorí ich prevádzkujú, budú uzatvárať zmluvy, na základe ktorých si používateľ bude môcť v danej sieti nabíjacích staníc svojho tátoša napojiť.

Istú paralelu tu možno nájsť aj s telekomunikačnými operátormi, a preto rovnako ako pri mobilných sieťach, aj tu sa pritom hovorí o takzvanom roamingovom pokrytí. Znamená to, že ak bude používateľ registrovaný u jedného poskytovateľa elektrickej energie, ten mu zabezpečí, aby si mohol svoj elektromobil nabiť v rámci jednej zmluvy aj za hranicami Slovenska.

„To znamená, že tá autentifikácia bude jednoduchá, jedna. A následne my si vlastne vysporiadame tie ekonomické náležitosti pri nabíjaní napríklad na inom type siete, či na Slovensku alebo v zahraničí. A platí to aj naopak.“

Pomôcť v rozširovaní elektromobilov na celom svete by určite mohlo aj zvýšenie dojazdu takýchto áut. Bežné elektrické automobily majú totiž dojazd zhruba okolo 150 - 200 kilometrov, no keďže výrobcovia usilovne pracujú na jeho zvýšení, už aj tento rok sa objavili isté inovácie.

„Boli predstavené autá, ktoré prídu v tomto roku alebo budúcom roku, ktoré budú mať dvojnásobný dojazd. To znamená, že niekde medzi 300 až 400 kilometrami.“

V rámci nabíjania elektromobilov však bolo potrebné myslieť naozaj na všetko. A napríklad aj na to, aby sa na jednej nabíjacej stanici mohli nabiť rôzne typy áut. Dnes totiž bohužiaľ výrobcovia týchto áut nemajú medzi sebou dohodnutý štandard nabíjacích konektorov.

„Na svete dneska existujú tri typy konektorov. Výhodou práve rýchlo nabíjacej stanice alebo staníc, ktoré inštalujeme, je to, že obsahujú všetky tri typy.“

A tak viete nabiť nielen Nissan Leaf, Peugeot Ion, Citroen C Zero, ale aj modely elektromobilov od Tesly.

Tí, ktorí elektromobily majú, oceňujú nielen ich vplyv na životné prostredie a komfort jazdy, ale najmä ekonomickú prevádzku.

„Z našich skúseností môžem povedať, že zhruba nám vychádza náklad na 100 kilometrov takéhoto jazdenia okolo dvoch Eur.“

Samozrejme sa pri elektromobile treba pripraviť na vyššiu investíciu, s ktorou vo väčšine krajín pomáha štát. Škoda, že na Slovensku toto neplatí.

„Vidíme to v Dánsku, v Nórsku, v Holandsku. Myslím si, že je to potrebná vec, ktorá bude musieť prísť aj tuto na Slovensko,“ konštatuje pán Radoslava Markuš, Západoslovenská energetika.

Ak sa teda pre elektromobil rozhodnete, alebo už jeho majiteľom ste, je teda dobrou správou, že niektoré spoločnosti sa rozhodli zahustiť sieť nabíjacích staníc na Slovensku. A tak už ani dnes nie je problém sa s elektrickým autom vybrať na cestu po Slovensku alebo aj na dovolenku do zahraničia.

Podobné články