Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

Nový Ford na novinkách z oblasti bezpečnosti nešetril

Autor:
Ľubo Straka
Zverejnené:
30. 6. 2014
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Vývojári z Fordu si na novinkách, ktoré uvádzajú na svetlo sveta vždy dajú záležať - aj preto si možno nechali na vývoj bezpečnostných technológií o trošku viac času. No teraz sú už tu a niektoré aj v novom Focuse. Tak napríklad rozpoznávanie vertikálnych dopravných značiek pomocou kamery za čelným sklom.

Po novinkách ako MyKey je tu Ford i s inými zaujímavými technológiami, ktoré sa za volantom môžu veru poriadne hodiť. Napríklad také rozpoznávanie vertikálnych dopravných značiek pomocou kamery za čelným sklom. „Systém prostredníctvom kamery sníma skutočnosť, tzn. značku, ktorá v tom momente na ceste je, a nie to, čo je na nejakej pamäti uložené. Čiže je to bezpečné, lebo je to aktuálne,“ vraví Ján Vrábel zo spoločnosti Fordu. Samozrejme značky musia spĺňať európske aj kvalitatívne parametre a musia byť dobre viditeľné. Rozpoznávajú sa značky rýchlostných obmedzení, značky zákazu predbiehania a tiež značky, ktoré rušia rýchlostné obmedzenia. A ako to funguje ? Čelná kamera permanentne sníma od rýchlosti 0 km za hodinu okraj cesty a záznam prevádza do počítača. Ten skúma záznamy podľa známych vzorov ako sú červené okraje, ktoré symbolizujú rýchlostné limity. Software, ktorý obraz spracováva potom porovnáva číslice vo vnútri značky s uloženými číslicami.

„Systém je štandardne spojený s automatickým prepínaním diaľkových a stretávacích svetiel. Čiže automaticky zabezpečuje výbornú viditeľnosť pred vozidlom, čo umožňuje, aby som mal systém funkčný aj v noci.“ Samozrejme, za výrazne zhoršenej viditeľnosti, či počas sneženia, môže dôjsť k nedostatkom v čítaní, ale to sú už faktory, ktoré sa ovplyvniť nedajú. Pri našich denných testoch bol však systém presný. „Je tam nastavený algoritmus, ktorý ukazuje v určitom predstihu zákazové značky a obmedzujúce značky, napríklad značka, ktorá tam svieti, je značka maximálnej rýchlosti. Tá vzdialenosť hlavne závisí od vonkajšej viditeľnosti.“

Okrem rozpoznávania dopravných značiek sa vo v novom Focuse nachádza i adaptívny tempomat. „Funguje na základe dát z radaru, ktorý je umiestnený v maske vozidla, teda vysiela a zberá dáta o situácii na ceste pred vozidlom.“ Pracuje na systéme podobnom radarom. Konkrétne ide o technológiu Ultrasonic, čo znamená, že systém vysiela zvukový signál a skúma jeho odrazy. Vzdialenosť medzi autami sa pritom dá nastaviť v menu. Systém sa osvedčil napríklad pri diaľničných rýchlostiach, alebo rýchlostiach nad 60 km za hodinu. Drží teda vzdialenosť od auta idúceho pred nami, a to tak, že pribrzďuje, či zrýchľuje.

No a nemenej zaujímavá je aj technológia Forward Alert. „Funguje ako optická a zvuková signalizácia blížiaceho sa nárazu. Tzn. funguje na základe podobných dát ako adaptívny tempomat alebo dát z toho istého radaru, ale má za úlohu upozorniť zvukovo a vizuálne vodiča na akútnu potrebu brzdenia, a teda blížiaceho sa nárazu.“ Forward Alert zvýši tlak v brzdovej sústave a dokáže pripraviť brzdy na to, že i slabšia reakcia vodiča na brzdový pedál bude maximálne účinná.

„Existuje aj ďalší systém, tzv. aktívneho brzdenia, systém sa volá Active City Stop. Je to systém aktívneho brzdenia v mestskej premávke, systém funguje na princípe zberania dát a snímania priestoru pred vozidlom na základe laserového lúču LIDAR, ktorý je umiestnený za čelným sklom.“ Systém dokáže v tomto prípade sám zabrzdiť vozidlo do rýchlosti 15 km/h a do rýchlosti 30 km/h dokáže výrazne znížiť následky nehody. Trojica týchto bezpečnostných technológií sa tak nepochybne zíde a určite pomôže. A to nielen začiatočníkom ale aj skúseným vodičom.

Podobné články