Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

ALTACAS: Bezpečnejšie vzlety a pristátia pomocou laserov

Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
2. 11. 2015
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Systém ALTACAS je inovatívna technológia pre predchádzanie leteckým nehodám navrhnutá tak, aby zamerala a zabezpečila efektívne a praktické riešenie s cieľom zvýšiť bezpečnosť na dráhe počas vzletov a pristávaní lietadiel a predišlo sa tak kolíziám pri stúpaní a klesaní.

Vzlety a pristátia tvoria 66 percent leteckých nehôd s fatálnymi následkami, pričom súčasné systémy pre kontrolu letovej prevádzky sú určené predovšetkým pre sledovanie lietadiel počas letu. Aj preto spoločnosť ALTACAS Technology vyvinula letecký systém Aerial, Landing & Takeoff Aircraft Crash Avoidance System (ALTACAS).

ALTACAS je navrhnutý ako doplnok k existujúcim systémom riadenia letovej prevádzky a systémov pre predchádzanie nehodám. Používa lasery a mikroprocesory pre sledovanie letiskovej dráhy a dráhy vzletu a pristátia.

lietadlo, letisko, letová prevádzka, laser, LIDAR, ALTACAS, ALTACAS Technology, bezpečnosť, MRAH, CAPU, RPU, SALA, GPS, kontrola, dráha, pristávanie, vzlet, kolízia, technológie, novinky

Automatizovaný systém umožňuje prichádzajúcim a odchádzajúcim lietadlám nezávisle sledovať dráhu a blížiace sa a pristávajúce letové trasy pre bezpečnejšie rolovanie, vzlet a pristátie tak, že poskytuje viac informácií a prehľad o okolitej situácii. Systém taktiež pracuje ako anti-kolízny systém počas samotného letu.

Funguje tak, že sleduje iné lietadlá a potenciálne nebezpečenstvo vo vzduchu a na zemi, a vypočítava či sú v kolíznom kurze. Ak je tomu tak, poskytne pilotovi, ostatným lietadlám a pozemnej kontrole vizuálne a zvukové výstrahy.

lietadlo, letisko, letová prevádzka, laser, LIDAR, ALTACAS, ALTACAS Technology, bezpečnosť, MRAH, CAPU, RPU, SALA, GPS, kontrola, dráha, pristávanie, vzlet, kolízia, technológie, novinky

ALTACAS sa skladá z jednotky Multidirectional Radar And Housing (MRAH), ktorá sa montuje na krídla alebo trup lietadla a jej pologuľový aerodinamický tvar neustále rotuje. Obsahuje senzory a prijímače laserovej technológie Light Detection and Ranging (LIDAR), ktorú dopĺňa bežný radar. Spolu s radarom LIDAR využíva neviditeľné laserové lúče pre vyhľadávanie a sledovanie potenciálneho nebezpečenstva v dosahu niekoľkých kilometrov.

lietadlo, letisko, letová prevádzka, laser, LIDAR, ALTACAS, ALTACAS Technology, bezpečnosť, MRAH, CAPU, RPU, SALA, GPS, kontrola, dráha, pristávanie, vzlet, kolízia, technológie, novinky

Druhou časťou systému je Control And Processing Unit (CAPU), čo je kontrolná a riadiaca jednotka zložená z centrálneho procesora, riadenia kokpitu a displeja. Pripája sa bezdrôtovo k Remote Processing Unit (RPU) inštalovanej v systéme riadenia dopravy letiska. Okrem toho sú na letiskovej dráhe umiestnené pozemné senzory Sensor Activated Lighting Apparatus (SALA), ktoré sledujú rolovanie lietadiel a nastavujú svetlá z modrej na červenú v prípade, že je nutné varovať prichádzajúce lietadlá, že sa na dráhe nachádza iné lietadlo alebo napríklad servisné vozidlá na mieste, kde by nemali byť.

lietadlo, letisko, letová prevádzka, laser, LIDAR, ALTACAS, ALTACAS Technology, bezpečnosť, MRAH, CAPU, RPU, SALA, GPS, kontrola, dráha, pristávanie, vzlet, kolízia, technológie, novinky

Pilot získava od systému ALTACAS informácie, ako sú napríklad vzletová hmotnosť, rýchlosť vzduchu a vetra. Systém potom naskenuje dopredu letiskovú dráhu a priestor okolo lietadla. Ak zistí, že na okolí je ďalšie lietadlo na zemi a vo vzduchu, či iné potenciálne nebezpečenstvo, využije letové dáta spolu s GPS pre výpočet, či je lietadlo v kolíznom kurze.

Ak je odpoveď kladná, systém vyšle do kokpitu akustický varovný signál a varovnú správu, ktorá poukazuje na nebezpečenstvo. Podobné varovanie zasiela i ostatným lietadlám a pozemnej kontrole, pričom spustí systém trojstrannú rádiovú komunikáciu, aby sa problém mohol okamžite vyriešiť.

lietadlo, letisko, letová prevádzka, laser, LIDAR, ALTACAS, ALTACAS Technology, bezpečnosť, MRAH, CAPU, RPU, SALA, GPS, kontrola, dráha, pristávanie, vzlet, kolízia, technológie, novinky

Po vzlete ALTACAS pokračuje v monitorovaní blížiacich sa lietadiel, pričom počas letu skenuje okolie v 360 stupňoch okolo lietadla a dopĺňa tak informácie pre systémy na predchádzanie nehodám. Počas pristátia pokračuje v monitorovaní až po dotyk s dráhou a následne aj počas rolovania.

Spoločnosť ALTACAS Technology tvrdí, že ich technológia sa dá tiež prispôsobiť pre lodnú a vlakovú dopravu.

lietadlo, letisko, letová prevádzka, laser, LIDAR, ALTACAS, ALTACAS Technology, bezpečnosť, MRAH, CAPU, RPU, SALA, GPS, kontrola, dráha, pristávanie, vzlet, kolízia, technológie, novinky

Podobné články