Autonómny kamión sa preháňal po nemeckej diaľnici
- Autor:
- Roman Mališka
- Zverejnené:
- 5. 10. 2015
- Hodnotenie:
- Už ste hlasovali.
Spoločnosť Daimler Truck zaznamenala pokrok vo vývoji autonómnych vozidiel montážou svojho jazdného systému Highway Pilot na kamión Mercedes-Benz Actros. Kamión sa autonómne riadil na úseku nemeckej diaľnice Autobahn 8 v blízkosti mesta Stuttgart.
Okrem samozrejmého prínosu autonómnych vozidiel Daimler tvrdí, že táto technológia môže zlepšiť aj samotnú bezpečnosť vodiča v odvetví nákladnej dopravy a môže pomáhať ako polo-autonómny systém pri prekonávaní dlhých vzdialeností tým, že sa postará o zmenu rýchlostí, akceleráciu, brzdenie spolu so znížením spotreby paliva a menším vylučovaním škodlivých emisií do ovzdušia.
Systém Highway Pilot prvýkrát debutoval na otvorenej ceste minulý rok na palube kamióna Mercedes-Benz Future Truck 2025, koncepčného vozidla určeného pre demonštráciu autonómnych systémov v nákladnej doprave. Neskôr v tomto roku sa ďalšie koncepčné vozidlo spoločnosti, Freightliner Inspiration, preháňalo po verejných komunikáciách v americkom štáte Nevada.
Najnovšie bol tento systém nainštalovaný do niečoho iného, ako koncepčného vozidla. Highway Pilot sa tak stal súčasťou modelu upraveného kamiónu Mercedes-Benz Actros, ktorý cestoval po diaľnici Autobahn 8 medzi Denkendorfom a Stuttgartom. Systém pritom pomáhal kamiónu s navigáciou po ceste.
Highway Pilot používa radar s krátkym dosahom, ktorý vyhodnocuje okolie pred vozidlom do vzdialenosti 70-tich metrov v 130 stupňov širokom uhle. Druhá jednotka s dosahom 250 metrov skenuje úsek v 18 stupňovom uhle. Obe spolupracujú s tempomatom Active Cruise Control a brzdovým systémom Active Brake Assist spolu s dvomi kamerami, ktoré majú na starosti identifikáciu cestného značenia a navigovanie vozidla po vozovke.
Systém by sa dal vlastne prirovnať k takému autopilotovi v lietadle. Je nutná prítomnosť vodiča, ktorý musí byť v prípade problémov schopný okamžite prevziať kontrolu nad vozidlom. Systém ho môže aj sám k tomu vyzvať, ak dôjde k zmene počasia, alebo stavu vozovky. Pokiaľ vodič nezareaguje včas, kamión automaticky zastane.
Na vykonanie testov systému Highway Pilot v reálnej prevádzke musela spoločnosť Daimler získať zvláštne povolenie od nemeckého regulátora cestnej premávky. Povolenie umožňuje takémuto polo-autonómnemu systému sa pohybovať na diaľniciach rýchlosťou do 80 km /h. Testovanie v reálnych podmienkach by tak mohlo výrazne napomôcť v rozvoji autonómnych technológií.