Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

EasyJet: Autonómne dróny pomáhajú pri servise lietadiel

Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
23. 6. 2015
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Bezpilotné malé lietadlá alebo dróny sú fenoménom dnešných dní a táto technológia zaujala aj britskú leteckú spoločnosť EasyJet. Tá sa chystá tieto zariadenia vo veľkom využívať ako rýchly a bezpečný spôsob identifikácie prípadných porúch na vonkajšom povrchu lietadiel. Poďte sa spolu so mnou pozrieť, ako to celé funguje.

V leteckom priemysle je bezpečnosť na prvom mieste a určite je preto mimoriadne dôležité mať počas letu pod kontrolou stav celého lietadla. EasyJet tak v spolupráci so spoločnosťou Airbus využíva vo svojich lietadlách telemetrický systém, ktorý pracuje v reálnom čase.

„Naši pracovníci v kontrolnom centre majú priamy prehľad o tom, čo sa deje v lietadle, tak ako to vidí jeho pilot. Vieme preto včas naplánovať príchod mechanikov pre vykonanie diagnostiky a opráv,“ hovorí pán Adam Kearney, riaditeľ letovej údržby, EasyJet.

Pomocou diagnóz a štatistík dokáže systém predpovedať a upozorniť na prípadné poruchy komponentov lietadla ešte predtým ako sa stanú.

„Ak vieme predpovedať 24 až 48 hodín dopredu, že sa daný komponent môže pokaziť, máme čas na prípravu a môžeme ho rýchlo vymeniť. Odbúrame tak dlhé meškanie letu, čo je prínosom pre cestujúcich pasažierov.“

Servisná prehliadka a kontrola lietadla si však vyžaduje oveľa viac času, najmä ak prišlo do styku s búrkou. Je to náročný proces, a preto sa EasyJet rozhodol otestovať bezpilotné dróny, ktoré by v tomto prípade mohli výrazne pomôcť.

„Dróny nahradia ťažkú prácu počas inšpekcie lietadla. Momentálne si to vyžaduje množstvo ľudí, ktorí lietadlo privezú do hangáru a kontrolujú ho s ťažkým strojom. Zaberá to dosť času, čo môže zapríčiniť aj meškanie letov,“ hovorí pán Mark Bunting, EasyJet.

Hlavným cieľom bolo preto vytvoriť spoľahlivý autonómny systém tak, aby sa drón dokázal sám orientovať v priestore okolo lietadla. Využíva k tomu skupinu špeciálnych kalibrovaných kamier a laserových senzorov.

„Softvér vypočíta najskôr dvojrozmernú pozíciu kamier a umiestnením značiek na drón potom neskôr meriame aj ich pozíciu v 3D priestore,“ hovorí pán Warren Lester, EasyJet.

Softvér zo všetkých týchto informácií potom dokáže vypočítať pozíciu drónu vzhľadom k lietadlu.

„Vieme merať trajektórie počas jeho preletu priestorom a tieto informácie dokážeme posielať späť do drónu. To mu umožňuje lietať autonómne, bez nutnosti jeho ovládania.“

Autonómny drón si musí uvedomovať nielen svoju pozíciu v priestore, ale tiež pozíciu ostatných objektov v hangári.

„Začíname s predpokladom, že po aktivácii drón nevie, kde sa nachádza. Ako prvé podrobne skenuje miestnosť, aby zistil čo ho obklopuje a zvyčajne to nie je lietadlo, čo mapuje. Aby si udržal odstup, musíme byť schopní nastaviť si minimálne vzdialenosti medzi ním a objektmi,“ hovorí pán Gavin Goudie, Blue Bear Systems.

K tomu slúži 3D laserová technológia, ktorá je schopná efektívne skenovať blízke okolie v dosahu desiatok metrov.

„Máme vpredu skupinu senzorov, ktoré sú založené na Lidar technológii. Tie každú sekundu vysielajú tisíce laserových lúčov a každý z nich meria prostredie, aby určil, kde sa drón nachádza,“ hovorí pán Ashley Napier, Blue Bear Systems.

Operátor má na počítači výstup zo systému a vidí pozíciu drónu. Môže mu potom zadať príkaz, aby sa presunul a preskúmal určitú časť lietadla.

„Mechanici doslova len stlačia štartovacie tlačidlo a môžu odísť. Drón vzlietne, naskenuje celé lietadlo a pošle dáta späť operátorom. Získané vizuálne údaje poskytnú informácie o prípadných poruchách a poškodeniach, o ktorých sme nevedeli,“ hovorí pán Gavin Goudie, Blue Bear Systems.

Prehľadnosť záberov lietadla zaručuje kamera s vysokým rozlíšením 4K.

„Je to ako, keď sa pozeráte očami. Na obrazovke však môžu lietadlo sledovať naraz viacerí ľudia,“ uzatvára pán Mark Bunting, EasyJet.

Celá táto technológia bola testovaná na technickej základni v anglickom meste Luton a počas 16-tich mesiacov ju plánuje EasyJet rozšíriť na ďalších 10 základní. Časom by tak mohol výraznejšie narásť počet leteckých spoločností, ktoré budú používať dróny ako servisnú pomôcku.

Podobné články